Zrobiłeś przelew na złe konto? Sprawdź co zrobić.

Zrobiłeś przelew na nieprawidłowe konto? Sprawdź co zrobić.

Poradnik Klienta

Zrobiłeś przelew na nieprawidłowe konto? Sprawdź co zrobić. Odzyskanie pieniędzy przelanych na niewłaściwe konto będzie jaśniejsze. W dniu 27 kwietnia 2018 r. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o o usługach płatniczych, której znaczeniem jest ułatwienie klientom odzyskania pieniędzy. Jak odzyskać pieniądze wg oryginalnych przepisów?

Zrobiłeś przelew na nieprawidłowe konto? Sprawdź co zrobić.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach płatniczych. Dzięki zmianie znikną problemy z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt zaistniał w skutku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.

Zobacz również:

Co spowodować jeśli bank odrzucił reklamację?
– Nowe przepisy przyjęte zostały w Urzędzie jednomyślnie, co daje o tym, iż to przyczyna ponad planami i znacznie potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.

W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw oraz nikt nie zachowałeś się od głosu. Nowe ustawy zaczną obowiązywać w układzie 3 miesięcy po pracy ustawy w Dzienniku Ustaw.

Zrobiłeś przelew na złe konto? Sprawdź co zrobić.
Zrobiłeś przelew na złe konto? Sprawdź co zrobić.

Pomyłka może sprawić się każdemu
– Z projektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem wielkich problemów. W skrajnych wypadkach klienci zostawaliśmy w ostatni rób pieniądze, bowiem nie było mechanizmu zmuszającego słuchacza do obrotu środków. Dzięki tej kolei w grup przypadków zdobędziemy je chociażby w toku paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

W działalności pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego klientowi (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach produkowanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta czy nawet wykonały przelew na konto podane np. w środkach informacyjnych. Do tej chwile, nie było zrozumiałej i ciągłej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych klientowi, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.

Jak odzyskać pieniądze?

Po zmianach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na krótkie konto będzie podawał swój bank czy WZROST o tym fakcie. Obecny będzie tworzył 3 dni na poinformowanie konsumencie o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w układzie 30 dni.

– Zwrot zabiegów będzie filmowany na indywidualny rachunek techniczny, co umożliwia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, partner w układzie 1 dnia codziennego będzie przekazywałeś je na konto klienta. Kiedy w sprawę zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w układzie 30 dni, bank czy Ruch będzie zobowiązany do dania płatnikowi danych użytkowniku.

– Da to dobre dochodzenie roszczenia na ulicy sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest korzystne – mówi Bartosz Wyżykowski.

W działalności znaczy to, że odbiorca omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie zmuszony do tego wyrokiem sądu i poniesie dodatkowo wydatki połączone z biegiem.

Rola Zespołu Analiz Systemowych
Impulsem do przygotowania proponowanych zmian stanowiły tematy proponowane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach akcji Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został powołany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w projekcie formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, które stanowiły problemem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub zachęconych do współpracy w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Artykuł powstał dzięki serwisowi pożyczki na zasiłki

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o