Gdy już zdecydowaliśmy na instalację gazową ,to warto wiedzieć jak ona działa ,i z czego się składa. Przypatrzmy się instalacji LPG od pierwszej do piątej generacji.
Instalacja gazowe pierwszej generacji
Jest to najstarszy ,i najprostszy typ generacji instalacji LPG. Stosowany w samochodach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym, nieposiadającymi katalizatora i sondy lambda. Wspomiana instalacja gazowa pozbawiona jest elementów elektronicznych ,a opiera się na prawach fizyki i mechaniki. Instalacja wykorzystuje zmienne podciśnienie. Gaz w fazie ciekłej uwalniany jest ze zbiornika przez wielozawór i przewodami trafia do reduktora-parownika. Zimny silnik uruchamiany jest na benzynie i musi pracować na niej tak długo ,aż gorąca ciecz chłodząca nie ogrzeje reduktora-parownika. Ciśnienie gazu obniżane jest w komorze redukcyjnej urządzenia ,do osiągnięcia wartości 0.45-0.65 bara. Dopływem gazu do reduktora-parownika steruje elektrozawór. Gaz w fazie ulotnej trafia do mieszalnika ,i tworzy mieszankę gazowo-powietrzną. Element ten jest montowany przed przepustnicą. Taka mieszanka trafia do kolektora dolotowego ,i dalej do komór spalania. Główną wadą tego systemu jest brak możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki. Koszt instalacji gazowej I generacji wraz z montażem wynosi 1000 – 1200 zł.
Instalacja gazowa drugiej generacji
Wspomiana instalacja drugiej generacji wykorzystuje zmienne warunki podciśnieniowe ,ale pozwala na regulację składu mieszanki. Instalacja ta przeznaczona jest dla starszej generacji silników ,ale wyposażona jest we wtrysk benzyny i posiadających sondę lambda. W odróżnieniu od poprzedniej generacji instalację tą można montować w samochodach wyposażonych w katalizator. Zasada działania jest podobna do pierwszej generacji jednak z tą różnicą ,że instalacja drugiej generacji zawiera moduł elektroniczny, który steruje składem mieszanki. Odbiera i analizuje sygnały wysyłane przez sondę lambda ,czujnik położenia przepustnicy i czujnik prędkości obrotowej wału korbowego i na tej podstawie wzbogaca ,bądź zubaża mieszankę. Opisywana instalacja wymaga stosowania emulatora wtryskiwaczy benzyny, który odcina zasilanie w momencie przełączenia paliwa na gazowej. Dalej jest to jednak instalacja mieszalnikowa. Koszt instalacji gazowej drugiej generacji wynosi 1500-2000 zł. Instalacja gazowa drugiej generacji sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa.
Instalacja gazowa trzeciej generacji
Instalacja gazowa trzeciej generacji nie jest zbyt popularna. W instalacji trzeciej generacji wyeliminowano mieszalnik, zastępując go dozatorem. Wykorzystując silnik krokowy , podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora ,a ten przekazuje gaz do kolektora ssącego ,skąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Do wad tego systemy zalicza się jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo-powietrznej ,a oznacza to ,że cylinder otrzymuje taką samą ilość mieszanki. Instalacja trzeciej generacji znajduje zastosowanie w silnikach wyposażonych w wielopunktowe wtryski paliwa oraz kolektor dolotowy. Koszt instalacji trzeciej generacji wraz z montażem wynosi 1600-2300 zł. Istnieje ryzyko powrotu płomienia ,więc nie jest to generacji instalacji gazowej polecana.
Instalacja gazowa czwartej generacji
Instalacja gazowa czwartej generacji jest najczęściej montowana. Oczywiście jest ona droższa od dwóch poprzednich ,bo kompletna wraz z montażem kosztuje 1800 zł ,a warto wydać trochę więcej inwestując w uznanych producentów ,i wydać 2200 zł ,a nawet 2500 zł. Większy wydatek zwróci się w czasie bezawaryjnej i przyjaznej dla silnika eksploatacji. Cechą odróżniającą od instalacji trzeciej generacji jest zastosowanie tylu wtryskiwaczy gazu ,ile cylindrów posiada silnik. Są one montowane w kolektorze dolotowym. Tak samo jak przy zasilaniu benzynowym momenty otwarcia wtryskiwacza orz czas jego pracy określane są osobno dla każdego cylindra, Dawkowaniem gazu struje oryginalny komputer silnika ,przez co stosowanie emulatorów nie ma konieczności. Za cały proces odpowiada listwa wtryskiwaczy gazu ,posiadająca dodatkowo czujniki ciśnienia i temperatury gazu. Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu ,pogorszenie osiągów samochodu i wzrost spalania na gazie ,są praktycznie nie widoczne dla posiadacza samochodu. Warunkiem idealnego działania jest bardzo dobry montaż i właściwa regulacja instalacji. Do bezawaryjnej pracy systemu wtryskowego niezbędne jest paliwo o najwyższej czystości dlatego też instalacje gazowej czwartej generacji zaopatrzone są w filtr gazu w fazie lotnej. Reduktor-parownik jest wyposażony w czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Dzięki temu silnik ,po osiągnięciu właściwej temperatury przełącza się samoczynnie na zasilanie gazem. Systemy sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników benzynowych, wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa ,kilka sond lambda oraz katalizator. Nieco inaczej ma się sytuacja w przypadku silników ,wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Wtryskiwacze benzynowe wkręcone bezpośrednio do komór spalania narażone są na bardzo wysoką temperaturę. Aby nie uległy przegrzaniu ,muszą być chłodzone. Warto wspomnieć o systemach lubryfikacji , czyli układach dozujących środki ,mające za zdanie ochronę gniazd zaworowych w silniku. Spalanie gazu wytwarza wyższą temperaturę niż spalanie benzyny i w niektórych modelach pojazdów powstaje konieczność dodatkowej zabezpieczenia gniazd. Najbardziej wydajnym systemem lubryfikacji jest podciśnieniowy aplikator płynu ,który dozuje środek w sposób automatyczny ,w ilość około 1 litra na 10 tysięcy kilometrów. Koszt montażu systemy to 300 – 400 złotych ,a za litr płynu zapłacimy 60 –100 złotych.
Instalacja gazowa piątej generacji
Instalacja gazowa piątej generacji pozwala na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego bądż bezpośrednio do komór spalania za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych. Układy piątej generacji wprowadziła holenderska firma Vialle, obecnie wytwarzają je też inni producenci. Rozszerzeniem systemu piątej generacji jest instalacja gazowa szóstej generacji. Zapewnia podawanie gazu w sposób najbardziej zbliżony do podawania benzyny i jest optymalnym systemem do zastosowania w silnikach z wtryskiem bezpośrednim. Gaz podawany jest w fazie ciekłej bezpośrednio przez wtryskiwacze benzynowe. Likwiduje to też problem ich chłodzenia. Zaletami instalacji gazowej piątej generacji są takie między innymi ,że sterowanie silnikiem odpowiada oryginalny komputer benzynowy, w prawidłowo zamontowanym i wyregulowanym układzie nie występują straty mocy ani wzrost spalania. Instalacja gazowa piątej generacji ma wady. Najbardziej newralgicznym elementem tej instalacji jest pompa gazu ciekłego ,umiejscowiona w butli. Filtr gazu znajduje się za nią, w obudowie zaworów zbiornika. W nowszych układach problem rozwiązano ,dzięki zastosowaniu pompy łopatkowej ze zintegrowanym wkładem filtrującym. Pompa jest również wrażliwa na wodę ,która wypłukuje z niej olej. W przypadku tankowania kiepskiej jakości gazu, dochodzi do stopniowego zacierania się pompy ,co skutkuje obniżeniem ciśnienia gazu w układzie paliwowym. Dlatego w przypadku instalacji piątej generacji ważna jest regularna kontrola i ewentualna wymiana oleju w pompie. Istotną barierą dla potencjalnego nabywcy może jej koszt ,który wynosi 4000 złotych.
Gdy będziemy podejmować decyzję o montażu instalacji gazowej istotną sprawą powinna dla nas być ogólna kondycja silnika. Powinnyśmy pamiętać ,że kontrolę zaczynamy od podpięcia auta do komputera i sprawdzenia oraz wykasowania błędów sterownika. Bardzo kluczowym elementem jest stan sondy lambda, świec i przewodów zapłonowych oraz poprawność ustawienia luzów zaworowych. Istotne jest także rozłożenie przewodów. Też kluczową kwestią jest dobór rodzaju instalacji i jej komponentów do konkretnego modelu i silnika.
Zobacz również Cena Auta